Strony

30 października 2022

Mieszkańcy Kuźnicy Grabowskiej i okolic - projekt historyczny (4)

W związku z rocznicą 600-lecia założenia huty żelaza (Kuźnicy Grabowskiej) na terytorium Kraszewic  uczniowie naszej szkoły uczestniczą w projekcie dokumentującym fotografie mieszkańców naszej miejscowości lub okolicy.

Publikuje najciekawsze prace. 

To nasza historia!

Fotografia poniżej przedstawia mojego pradziadka Józefa Piaskowskiego z 1946r. W maju 1945r wrócił po 5 latach z prac przymusowych w Niemczech na gospodarstwo rodziców. Jako 23 letni chłopiec zajmował się prowadzeniem gospodarstwa i opiekował się trójką rodzeństwa: Romanem lat 17 i Janem lat 16 oraz siostrą lat 11. Rodzice byli wywiezieni do Austrii do prac przymusowych. Po wojnie nie wrócili, zmarli i są pochowani w górach Alpach.


Fotografia z roku 1957 przedstawia żniwa w gospodarstwie rodzinnym. Pierwszy od prawej mój wujek Roman Piaskowski, druga siostra Stanisława Noweta z domu Piaskowska, następny to mój pradziadek Józef Piaskowski z żoną Ireną (moją prababcią ), a dziewczynka to moja babcia Honorata Piaskowska. Zdjęcie przedstawia bardzo ciężką pracę przy koszeniu zboża, kosami i zbieraniu sierpami oraz wiązaniu w snopki.

Zdjęcie z roku 1954 przedstawia zespół weselno-zabawowy  nazwie ,,Szymki”, Nazwa ta pochodzi od imienia ojca jednego członka zespołu, Szymona na którego mówiono Szymek. Na zdjęciu z harmonią  Stanisław Lewek. na perkusji Jan Lipka, na trąbce Piotr Lipka ( reszta nie jest rozpoznana przez moją babcię). Członkowie zespołu Szymki pochodzili z Jeleni i Jajaków.


opr. uczennica kl.VI Anna Jeziorek