widok ogólny wnętrza kościoła
10 maja przypada rocznica konsekracji kościoła
w Kraszewicach. Z tej okazji powstał pierwszy wirtualny przewodnik po jego
zabytkach. Autorką jest p. Magdalena Jeziorna, której pragnę podziękować za
zamieszczenie przewodnika na moim blogu. Świetne zdjęcia, rzeczowe opisy,
ciekawostki. Zapraszam do obejrzenia a jeśli przewodnik zdobędzie Wasze uznanie udostępnijcie zainteresowanym tematem.
Opracowanie
przewodnika i fotografie: Magdalena Jeziorna
Jerzy Krzywaźnia
(wstęp i realizacja strony)
Wirtualny przewodnik po zabytkach kościoła w Kraszewicach
Ponizej pragniemy
zaprezentować przewodnik po kościele pw. Św. Piotra i Pawła w Kraszewicach.
Neogotycki z zachowanym bogatym detalem architektonicznym, bogatymi,
neogotyckimi polichromiami sklepień i ścian (prezbiterium nawy, Kaplica Matki
Boskiej Częstochowskiej).
Wyposażenie
kościoła jest w większości neogotyckie: chrzcielnica, prospekt organowy,
ambona, ołtarz boczny pw. Matki Boskiej Częstochowskiej, dwa konfesjonały,
ołtarz główny ( o formach neogotyckich).
Ze starego
kościoła drewnianego pochodzą: ołtarz boczny pw. Aniołów Stróżów (
barokowo-klasycystyczny z elementami rokoka), barokowe: Pieta i rzeźba św.
Stanisława Biskupa.
Przewodnik ma przede wszystkim służyć promocji dziedzictwa kultury sakralnej naszego regionu oraz edukacji. Treści przewodnika będą poszerzane i uzupełniane.
OŁTARZ GŁÓWNY z II dekady
XX wieku. Marmurowy, trójkondygnacyjny
z bramkami o formach neogotyckich. W ołtarzu głównym zostały umieszczone: rzeźby patronów parafii – św. Piotra i św. Pawła, oraz obraz Najświętszego Serca Pana Jezusa. W centralnej części ołtarza głównego umieszczono tabernakulum.
z bramkami o formach neogotyckich. W ołtarzu głównym zostały umieszczone: rzeźby patronów parafii – św. Piotra i św. Pawła, oraz obraz Najświętszego Serca Pana Jezusa. W centralnej części ołtarza głównego umieszczono tabernakulum.
witraż z wizerunkiem św. Katarzyny (kiedyś patronki parafii)
Trudnedo rozczytania imię, które zapisano pod witrażem, to "S. Catharina", czyli św. Katarzyna. Chodzi o Katarzynę Aleksandryjską żyjącą na przełomie III/IV wieku. Na jej głowie widać koronę, ponieważ pochodziła z królewskiego rodu. W ręce trzyma palmę jako znak męczeństwa (przed śmiercią była okrutnie torturowana). Budowniczowie kościoła postanowili w centralnym miejscu umieścić jej wizerunek. Chcieli zapewne połączyć stare wezwanie (św. Katarzyna była patronką poprzedniego kościoła) z nowym - św. Piotra i Pawła.
OŁTARZ BOCZNY
/prawa nawa kościoła/ pod wezwaniem Aniołów Stróżów.
Ołtarz barokowo – klasycystyczny z około 1790 roku. Architektoniczny jednoosiowy trójkondygnacyjny. Drewno polichromowane. Pochodzący z wyposażenia dawnego kościoła.
Ołtarz barokowo – klasycystyczny z około 1790 roku. Architektoniczny jednoosiowy trójkondygnacyjny. Drewno polichromowane. Pochodzący z wyposażenia dawnego kościoła.
Barokowy obraz
Aniołów Stróżów, w metalowej sukience zasuwany jest obrazem św. Michała
Archanioła /obraz barokowy z I połowy XVIII
wieku, olej, płótno
W zwieńczeniu ołtarza znajduje się barokowy obraz św. Barbary w z II połowy XVIII wieku (wykonanie olej, płótno)
.
Tabernakulum ołtarza rokokowe. Drewno polichromowane.
Tabernakulum ołtarza rokokowe. Drewno polichromowane.
OŁTARZ BOCZNY
/lewa nawa kościoła/ znajduje się w kaplicy MATKI BOSKIEJ CZĘSTOCHOWSKIEJ.
Ołtarz neogotycki przełom XIX i XX wieku. Drewno polichromowane.
W retabulum ołtarza znajduje się barokowy obraz Matki Boskiej Częstochowskiej zasuwany obrazem św. Antoniego.
Ołtarz neogotycki przełom XIX i XX wieku. Drewno polichromowane.
W retabulum ołtarza znajduje się barokowy obraz Matki Boskiej Częstochowskiej zasuwany obrazem św. Antoniego.
W ołtarzu również tym
również znajdują się rzeźby: po lewej św. Stanisława Kostki a po prawej
św. Kazimierza.
Tabernakulum
ołtarza bocznego neogotyckie z
przełomu XIX i
XX wieku.
U dołu ołtarza
predella neogotyckie z
końca XIX wieku, ze sceną zaśnięcia Najświętszej Marii
Panny. Drewno polichromowane.
ORGANY
prospekt organowy, trójwieżyczkowy, neogotycki z IV ćwierci
XIX wieku. Drewno polichromowane, złocone.
Organy
dwudziestoczterogłosowe zbudowane przez firmę braci
Riger z Jagerndorf . Zapewne z końca XIX wieku.
Firma ta obecnie znajduje się w Czechach –
Riger – Kloss Varchary. Organy w Kraszewicach firma
ta wybudowała w 1911 roku , czyli za
kadencji ks.Kanonika Władysława Gumińskiego. Jak
informowała nas firma w 1999 roku , organy
te instalowane były jako 1744 te z
kolei. Firma produkowała organy 0d 1873
roku. Pełna nazwa organów: Organy piszczałkowe ,
pneumatyczne, o 24 głosach z wolnostojącym
kontuarem. Dwoma miechami - magazynowymi i
wyrównawczym, dmuchawie (obecnie elektrycznej). Piszczałki
wykonane z cynku.
POZOSTAŁE ZABYTKOWE
WYPOSAŻENIE KOŚCIOŁA
RZEŹBA PIETA barokowa z XVIII
wieku, drewniana.
Znajduje się w niszy lewej nawy.
Pietà
[wł. pietà ‘miłosierdzie’], sztuka plastyczna przedstawienie martwego Jezusa
Chrystusa leżącego na kolanach opłakującej go Matki Bożej; charakter
dogmatyczny tej sceny wyraża współudział Marii w dziele Zbawienia.
RZEŹBA CHRYSTUSA ZMARTWYCHWSTAŁEGO barokowa.
RZEŹBY
ŚW. WOJCIECHA i ŚW. STANISŁAWA /prawdopodobnie rzeźby
ołtarzowe/, barokowe, z końca XVII wieku, drewniane. Obecnie znajdują się w
niszach kaplicy MB Częstochowskiej.
AMBONA neogotycka z płaskorzeźbionymi figurami Ewangelistów z końca XIX wieku. Koszowa z baldachimem. Drewno.
Figura Chrystusa
Każdy z ewangelistów w inny sposób podszedł do opisu życia Jezusa. Dzięki tym czterem Ewangeliom mamy pełny obraz Jezusa: Człowieka, Boga, Zbawiciela i Mesjasza. Wszystkie te symboliczne stworzenia mówią najpełniej o samym Jezusie Chrystusie, co potwierdza tekst odkryty na marmurowym bloku w okolicach Lidii:
"Jak człowiek cierpiał, jak lew zwyciężył, jak orzeł wzleciał, jak wół został zabity na ofiarę"
Figury Ewangelistów
Figura Św. Łukasza
Św. Łukasz (wół): był z zawodu lekarzem. Słynął z
bardzo szczegółowych opisów, również medycznych. Jego Ewangelia
kojarzona jest z ogromną precyzją i mozolną pracą, którą musiał włożyć w
te opisy - niczym wół. Na pierwszy plan wychodzi w niej "ofiarność", a
wół był dla Żydów właśnie jednym ze zwierząt ofiarnych. Tę ofiarność
podkreśla już od narodzin Jana Chrzciciela i Jezusa, którzy zostali
ofiarowani swoim rodzicom, aż do ich męczeńskiej śmierci, gdy ofiarowali
się całemu światu i Kościołowi. Niektórzy dopatrują się tutaj również
symboliki wołu, na którym pokornie jedzie Maryja. To dzięki Łukaszowi
wiemy więcej o Matce Bożej, którą równie chętnie portretował na ikonach.
Dzięki niemu dotarła na krańce świata i wielbią ją wszystkie ludy oraz
narody.
Figura Św. Mateusza
Św. Mateusz (skrzydlaty człowiek): zanim poznał Jezusa
był celnikiem, jednym z najbardziej nienawidzonych i pogardzanych ludzi w
kulturze żydowskiej. Jezus spojrzał na niego z miłością i powołał go na
swojego ucznia. To dzięki Chrystusowi Mateusz odkrył swoją godność
ludzką i dziecięctwo Boże. W Jezusie widział przede wszystkim człowieka,
w którym wypełniają się wszystkie proroctwa mesjańskie. Św. Mateusz
bardzo dokładnie opisywał również zwyczaje żydowskie i obrzędowość. Jego
Ewangelia podkreśla wagę człowieczeństwa, a rozpoczyna ją od dokładnego
zbadania genealogii Jezusa Chrystusa i opisu jego narodzin. Daje do
zrozumienia, że przyszedł na świat, jako bezbronne dziecko i tak samo
został ogołocony podczas śmierci na krzyżu.
Figura Św. Marka
Św. Marek (lew): jego Ewangelia rozpoczyna się od
spotkania Jana Chrzciciela z Jezusem. Pominął on dzieciństwo Jezusa i
ukazał go od razu w czynie, jako potężnego Syna Bożego. Napisał ją
bardzo prostym językiem. Życie Jezusa opisywał w bardzo emocjonalny
sposób, był pełen zapału. Często wskazywał na relację z Janem
Chrzcicielem, o którym również mówiono lew, co symbolizowało jego surowe
życie na pustyni i konsekwentne odważne głoszenie nadejścia Syna
Bożego. Marek widzi Jezusa jako lwa z pokolenia Judy, choć nigdzie go
tak wprost nie nazywa. Udowadnia to opisem jego czynów i męstwa. Słowa
Ewangelii spisał na podstawie opowieści samego św. Piotra, któremu
towarzyszył w podróży.
Figura Św. Jana
Św. Jan (orzeł): był umiłowanym uczniem Jezusa, który
spoczywał na Jego ramieniu podczas ostatniej wieczerzy. Z racji swego
młodego wieku nie był zapewne wtedy poważnie traktowany przez starszych
Apostołów. Jednak to on był przy Jezusie w najważniejszym momentach
życia i śmierci. Był świadkiem Jego przemienienia na górze Tabor i tym,
który wziął Maryję pod swoją opiekę na Golgocie. Jan dużo obserwował i
słuchał, dlatego jego Ewangelia jest też najbardziej symboliczna i
teologiczna. W Jego oczach Jezus był przede wszystkim Bogiem. Bardzo
dużo poświęcił opisowi Jego męczeńskiej śmierci i zmartwychwstania. Jan
był cichym towarzyszem o niezwykle wyostrzonym wzroku i zdolności
obserwacji, posługiwał się wzniosłymi symbolami, dlatego też widziany
jest jako orzeł, który wznosi się ponad to, co ludzkie. Jest też
zwiastunem ponownego przyjścia Syna Bożego na końcu czasów. Jan był
najbliżej Boga, niczym orzeł jest blisko samego słońca, które go nie
oślepia
CHRZCIELNICA neogotycka z 1866 roku, kielichowa, marmur, z drewnianą pokrywą. Wykonana z fundacji matek z parafii i staraniem księdza Kobylińskiego.
KONFESONAŁY
(dwa identyczne) neogotyckie z 4 ćwierci XIX wieku. Drewno.
Polichromie
Polichromia to
wielobarwna ozdoba malarska ścian, sufitów, podniebienia sklepień, rzeźb
stosowana do dekoracji wewnętrznych i zewnętrznych. Polichromie wykonywano nie
tylko na materiałach kamiennych i tynkach, ale także na drewnie, wewnątrz i na
zewnątrz pomieszczeń w budownictwie sakralnym i świeckim.
Neogotyckie
bogate polichromie w kościele kraszewickim wykonał w 1906 roku Wincenty
Strubiński.
Dawniej świątynie nazywano "Biblia pauperum", czyli Biblia ubogich, ponieważ jednym z zadań budynku sakralnego było przekazywanie treści biblijnych i prawd wiary. Było to bardzo ważne, biorąc pod uwagę, że mało kto mógł sobie pozwolić na jakąkolwiek edukację. Zazwyczaj kościoły były bardzo dobrze przemyślane i nie pojawiały się w nim rzeczy nieprzemyślane lub niepotrzebne.
Niebieskie sklepienie powinno nas trochę zastanowić, również dlatego, że ten kolor stosunkowo rzadko jest używany w świątyniach. Przypatrzmy się kilku sprawom.
Żeby dostrzec niebieskie sklepienie trzeba przy wchodzeniu do kościoła podnieść wzrok do góry. Piękny symbol: my, którzy często jesteśmy zabiegani i zatroskani o sprawy swoje i swoich bliskich, jesteśmy zaproszeni, żeby oderwać wzrok od naszych spraw i podnieść oczy na Boga. Tzn poszukać Go w tych różnych spraw, oddać je Mu, skoncentrować się na Nim.
Niebieskie sklepienie sprawia wrażenie, że niebo jest tuż nad nami. Bo rzeczywiście Niebo "schyla się" do człowieka, zwłaszcza w Eucharystii. Niewidzialny Bóg we Mszy świętej staje się obecny pod postacią Chleba. Bo w kościele naprawdę ma się wydarzyć spotkania Boga z człowiekiem.
To "Niebo" nad nami przypomina, że nie jesteśmy tutaj sami. Boga uwielbiają również Aniołowie i święci ("wierzę w świętych obcowanie"). W każdej Mszy pojawiają się te lub podobne słowa przed śpiewem "Święty, Święty, Święty": "Również chóry Aniołów i zastępy świętych śpiewają hymn ku Twojej chwale nieustannie wołając...".
Msza święta to przedsionek Nieba, ona nas do tego przygotowuje.
Ikona Matki Bożej Nieustającej Pomocy.
W naszym kościele znajduje się ona na filarze, który jest najbliżej kaplicy Matki Bożej. Niestety, nasza ikona ma grubą ramkę, która prawie całkowicie zasłania interesujący nasz szczegół
Dlaczego Panu Jezusowi spadał sandał? Ma to dwa znaczenia.
Po pierwsze symbolizuje wielką godność Maryi. Św. Jan Chrzciciel powiedział, że nie jest godzien rozwiązać sandału na stopie Jezusa. Natomiast Maryja jest uprzywilejowana, ponieważ jest "błogosławioną między niewiastami".
Po drugie wzrok Jezusa jest skierowany na krzyż, który ukazuje Mu Archanioł Gabriel, znak Jego przyszłej Męki. Spadający sandał symbolizuje tutaj pewien lęk Jezusa i zapowiada trwogę, którą będzie przeżywał podczas modlitwy w Ogrójcu. Ale w tym wszystkim nasz Zbawiciel jakby jeszcze bardziej wtulał się w swoją Mamę, mocno ściskał Jej rękę. Robi to dla nas, żeby pokazać, w Kogo mamy się wtulać kiedy przeżywamy lęk, trwogę, doświadczamy krzyża - w Maryję. Bo Ona jest tą, która nas zaprowadza do Jezusa - zwycięzcy nad śmiercią, lękiem i trwogą.
Figury patronów kościola
Po lewej stronie widzimy figurę św. Piotra. Można go rozpoznać po wielkim kluczu, który trzyma w ręce. Nawiązuje to do słów, które Szymon Piotr usłyszał od Jezusa: "Tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie" (Mt 16,19). Klucz to zatem symbol władzy w Kościele, którą Piotr przekazał następcy, a którą w tej chwili sprawuje papież Franciszek.
Po prawej stronie widzimy św. Pawła. Choć trzyma w ręku miecz to nie był żołnierzem. Zarówno księga, którą znajduje się na jego ręce, jak i miecz symbolizują słowo Boże ("Żywe jest bowiem Słowo Boże, skuteczne i ostrzejsze niż wszelki miecz obosieczny" Hbr 4,12). Paweł nazywany jest Apostołem Narodów, ponieważ dzięki jego głoszeniu Ewangelii wielu ludzi nawróciło się do Pana Jezusa. Zawdzięczamy mu też wiele listów, które Kościół uznał za natchnione przez Boga i które znajdują się w Nowym Testamencie.
I teraz najlepsze: Piotr i Paweł nigdy wielkimi przyjaciółmi nie byli, nawet na kartach Biblii możemy słyszeć o pewnych nieporozumieniach między nimi, nie chodzili też ze sobą na ewangelizowanie. Mimo to niemal zawsze Kościół wspomina ich razem. Jedyne, co ich połączyło, to męczeńska śmierć w Rzymie (w różnym czasie) i ciężka praca na rzecz Ewangelii. Czy to nie piękny symbol jedności? My, którzy często ze sobą się różnimy, a nawet kłócimy, którzy mamy różne poglądy i chcielibyśmy koniecznie wielu ludzi wokół nas zmienić możemy pomyśleć tak, kiedy wchodzimy do naszego kościoła i widzimy figury Piotra i Pawła: hej, Kościół to miejsce przebaczenia i jedności, możemy się między sobą różnić, nie wszystkich muszę lubić - ważne, żeby nas połączyła miłość do Jezusa i praca na rzecz rozszerzania królestwa Bożego.
Ambra
Ambra - specjalna szafka, w której kiedyś przechowywano święte oleje. Dlaczego akurat tutaj? Prawdopodobnie w miejscu, gdzie teraz stoi figura Maryi z Jezusem, pierwotnie znajdowała się chrzcielnica (stąd to zagłębienie w ścianie). Tuż obok ulokowana została ambra, aby mieć pod ręką najczęściej używany olej - Krzyżmo, którym namaszcza się głowę dziecka podczas sakramentu Chrztu świętego.
Czasy się "trochę" zmieniły. Kiedyś sprawowano tylko sakrament Chrztu, bez Mszy świętej (dlatego ambra jest tak daleko od prezbiterium). Teraz niemal zawsze chrzci się podczas Mszy, więc chrzcielnica wylądowała bliżej ołtarza. Natomiast święte oleje są bezpiecznie przechowywane w zakrystii, więc nasza ambra pozostaje pusta. Mimo to dodaje naszej świątyni piękna i uroku
Dla
opracowania przewodnika skorzystano m.in. z
1. wypisu konserwatora zabytków z 2007 roku autorstwa p. Stanisława Małyszko
2. tekstu p. Stanisława Jeziornego „Zabytkowe wnętrze kościoła w Kraszewicach”
1. wypisu konserwatora zabytków z 2007 roku autorstwa p. Stanisława Małyszko
2. tekstu p. Stanisława Jeziornego „Zabytkowe wnętrze kościoła w Kraszewicach”
3. symboliki figur ewangelistów za:
https://deon.pl/wiara/duchowosc/czy-wiesz-co-oznaczaja-tajemnicze-symbole-czterech-ewangelistow,455339
( stan na 26.04.2020)
4. opisu organów za https://www.opiekun.kalisz.pl/zabytkowe-organy/
4. opisu organów za https://www.opiekun.kalisz.pl/zabytkowe-organy/
5. Ciekawostki ks. Mateusza Kolodziejskiego ( na profilu fb parafii)